کد خبر 1312620
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
جزئیات بودجه میلیاردی کاداستر/گام بلند برای اجرای حدنگاری

در ردیف بودجه پیشنهادی برای اجرای طرح کاداستر مبلغ قابل قبولی اعلام شده که به نظر می رسد تا حدی موانع اعتباری برای اجرای طرح حدنگاری را رفع کند.

به گزارش مشرق، کاداستر یا همان حد نگاری نوعی فهرست نقشه برداری ثبتی است که ارزش حقوقی دارد و بر اساس مرزهای تعیین شده در آن می‌توان سند مالکیت معتبر صادر کرد. این طرح که چند سالی است در حال اجرا است اگر به درستی و تمام و کمال انجام شود بسیاری از اختلافات و دعاوی بین مالکان زمین که هر کدام ادعایی دارند راحل و فصل می‌کند. در همین رابطه برخی از ادعاها بین دولت و مردم عادی است.

به گزارش مشرق، طرح کاداستر اگر به درستی اجرا شود حریم‌های فرودگاهی، حریم برق فشار قوی و حریم رودخانه و دریا مشخص می‌شود و دیگر امکان تجاوز به این زمین‌ها وجود نخواهد داشت و به نوعی یکی از روش‌های از بین بردن زمین خواری‌ها، ساحل خواری‌ها و کوه خواری‌ها است.‌

اما نکته اصلی اینجاست که مدت‌ها پیش قرار بود طرح کاداستر اجرا شود اما تا کنون به تمام و کمال اجرا نشده است و همین مسئله انتقاداتی را به همراه داشته است چرا که قانون جامع حد نگار مصوب ۱۳۹۳ است و با گذشت هفت سال هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

در همین رابطه مجوزهای لازم برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در نقشه برداری به منظور رفع کمبود نیروی انسانی مطابق دستورالعمل تهیه شده است و قرار است از ظرفیت‌های سایر نهادها برای اجرای هر چه بیشتر طرح کاداستر استفاده شود به طوری که کانون کارشناسان، مرکز وکلای قوه قضائیه، نظام مهندسی و حتی نقشه برداران حقیقی هم قرار است به میدان بیایند.

با توجه به مأموریت ویژه سازمان ثبت اسناد، در همین رابطه سال گذشته اتاق فکری هم با حضور مدیران ستادی و استانی این سازمان تشکیل شده است. به گفته مسئولان قضائی اولین و مهم‌ترین تأثیر اجرای کامل طرح کاداستر جلوگیری از سو استفاده‌ها و زمین خواری‌ها است چرا که طبق این طرح، همه زمین‌های دولتی و غیر دولتی در نقشه کاداستر جاگذاری و سند دار می‌شوند تا کسی با ادعای واهی نتواند هیچ تعرضی به زمین‌ها به ویژه اراضی دولتی کند.

یکی از نکاتی که همواره برای عدم اجرای کامل طرح کاداستر مطرح می‌شود، موضوع تأمین اعتبار و بودجه ناکافی است مسئله‌ای که به نظر می‌رسد با توجه به ردیف بودجه پیشنهادی در لایحه بودجه سال آینده برای اجرای باقی مانده طرح بسیار راهگشا باشد.

در ردیف بودجه پیشنهادی سال آینده مربوط به طرح کاداستر آمده است:

عنوان برنامه هزینه‌ای (حقوق و دستمزد) هزینه‌ای (سایر) هزینه‌ای (جمع) تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مصارف اختصاصی (هزینه‌ای) مثارف اختصاصی (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) مصارف اختصاصی (جمع) تبصره ۱۴( هزینه‌ای) تبصره ۱۴( تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) تبصره ۱۴( جمع) جمع کل
برنامه حدنگاری املاک (کاداستر) ۹,۲۰۰,۰۰۰ ۳۳,۶۶۹,۳۳۵ ۴۲,۸۶۹,۳۳۵ ۲۱,۸۸۳,۴۳۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۶۴,۷۵۲,۷۶۵

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس